(5.9.2024) KULUNUT KESÄ OLI TODELLA surullinen skuuttien, eli sähköpotkulautojen, onnettomuuksien osalta. Jo tehdyt rajoitukset eivät tepsineet. Neljä ihmistä kuoli kesän skuuttiturmissa ja vakavia vammautumisiakin tapahtui runsaasti.
Kesän aikana yli 200 sähköpotkulautailijaa on vammautunut Helsingissä. Luku on järkyttävän suuri.
Kesäkuun 13. päivä 2024 kolme tyttöä ajoi liikennesääntöjen vastaisesti skuutilla suojatielle. Yksi tytöistä kuoli, muut kaksi tyttöä loukkaantuivat.
Pari viikkoa myöhemmin alaikäinen poika kuoli kahden sähköpotkulautailijan törmäyksessä Kaivopuistossa, lisäksi kolmaskin alaikäinen kuoli kesän aikana. Espoossa puolestaan kuoli 15. elokuuta aikuinen mies skuuttien yhteentörmäyksessä.
Kuinka monen pitää vielä kuolla, ennen kuin skuutit kielletään?
MONI MEISTÄ ON todistanut lukuisia kertoja ”läheltä piti” -tilanteita skuuttien hurjastellessa kovaa vauhtia jalkakäytävillä ja suojateillä. Sivulliset, lapset ja vanhukset ovat usein suurimassa vaarassa.
Kuolemantapauksien lisäksi potkulautojen onnettomuudet ovat aiheuttaneet kuluneena kesänä suuren määrän vammautumisia. Onnettomuuksista aiheutuu inhimillisen kärsimyksen ohella merkittäviä kustannuksia yhteiskunnalle.
Tuntuu siltä, että valtaosa skuuteilla liikkujista ei noudata liikennesääntöjä eikä sääntöjä ilmeisesti edes tunneta. Lisäksi vaaratilanteita aiheuttavat jatkuvasti jalkakäytäville hylätyt ja kaatuneet skuutit.
SURULLISEEN TILANTEESEEN on yksi tehokas ratkaisu. Sähköpotkulaudat tulee mielestäni kieltää lailla tai ainakin antaa kunnille mahdollisuus kieltää ne alueellaan. Sekä skuuttien vuokraustoiminta että yksityisomisteiset skuutit voitaisiin mielestäni kieltää samalla kertaa.
Yhteiskunnan on suojeltava ihmisiä vaaraa aiheuttavalta toiminnalta ja skuutit ovat osoittautuneet sellaiseksi. Pariisi on skuutit jo kieltänyt, samoin esimerkiksi Alankomaat. Suomen ja Helsingin tulee nyt tehdä samoin.
Riittää kun kaupunki on järjestänyt vuokrattavia kaupunkipyöriä kesäkaudelle, huhtikuun alusta lokakuun loppuun saakka. Vuokrattavia kaupunkipyöriä on nyt noin 4600. Niiden määrää toki voisi vaikka lisätä skuuttien täyskiellon myötä.
Tavallinen pyöräily on sitä paitsi terveellistä. Sähköskuutilla huristelu ei sen sijaan kaloreja polta tai kuntoa kohota.
PETTERI ORPON (KOK) hallituksen tavoitteena on laatia sähköpotkulautailulle uusia lakipykäliä. Tarkoituksena on tiettävästi lisätä tässä kuntien valtaa.
On suorastaan skandaali, että Suomen laki ei vieläkään kiellä pyöräilijöitä tai sähköpotkulautailijoita ajamasta humalassa.
Kaikkia kulkuneuvoja; autoja, pyöriä ja sähköisiä kevyitä kulkuneuvoja tulisi tietenkin ja etenkin kaupunkiliikenteessä koskea sama 0,5 promillen ajokielto.