HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS päätti tänä syksynä korottaa asukaspysäköinnin hinnan kaksinkertaiseksi. Korotus on suorastaan järkyttävä ja epäoikeudenmukainen.
Asukastunnuksen vuosimaksua nostetaan Vihreiden, sosialidemokraattien ja vasemmistoliiton äänin ensi vuonna 360 eurolla. Kuukausimaksu nousee 30 eurosta 60 euroon. Pysäköintitunnus maksaa ensi vuoden lopusta lukien 720 euroa vuodessa.
BRYSSELISSÄ EU:N YTIMESSÄ ASUVA ystäväni hämmästelee Helsingin pysäköintimaksuja. Hän asuu Brysselin ”töölössä”, noin puolen kilometrin päässä EU:n Schumannin palatsista.
Ystäväni kertoi maksaneensa juuri äsken belgialaisen asukaspysäköintimaksunsa. Vuoden 2023 asukaspysäköinti maksaa 25 euroa. Kyllä: 25 euroa vuodessa. Siis 695 euroa vähemmän kuin Helsingissä. Talouden toisen auton pysäköinnistä asukas maksaa Brysselissä 75 ja kolmannesta autostaan 200 euroa vuodessa.
Helsingin liikennesuunnittelijat ovat perustelleet korotuksia mm. Tukholman hinnoilla. Kaikessa ei kannata apinoida Ruotsin malleja. Suomessa saa tehdä aivan omia viisaita päätöksiä.
720 EUROA VUODESSA ON järjettömän korkea maksu pysäköintipaikasta, jota välttämättä ei edes löydy.
720 euroa on monen eläkeläisen ja pienituloisen ihmisen nettotulon taso kuukaudessa. Siitä vähennetään vielä kodin vuokraa tai yhtiövastiketta, lääkekuluja ja ruokaa. Kolmekympin lisävero on tässä yhtälössä iso raha. Ja kyllä esitys kuristaisi esimerkiksi monen lapsiperheenkin elämää!
Kaupunginhallituksen hyvätuloisilla päättäjillä on ilmeisesti kadonnut totaalisesti tietoisuus tavallisten ihmisten ja pienyrittäjien maksukyvystä ja elinkustannuksista Helsingissä.
Eivätkö päättäjät tiedä, että monilla pienituloisilla on auto, todennäköisesti tietysti edullisempi sellainen ja vanhempi. Moni tarvitsee välttämättä omaa autoa liikkumiseen. Syitä on mitä erilaisimpia.
HELSINGIN PYSÄKÖINTIPOLITIIKAN YKSI keskeisistä tavoitteista on ollut viime vuosina Vihreän puolueen painostuksen johdosta asukas- ja yrityspysäköintipaikkojen raju vähentäminen. Kantakaupungissa pysäköintipaikoista on kadonnut ehkä jopa neljännes, kenties enemmänkin.
Samaan aikaan on vuosien kuluessa rakentunut eräitä pysäköintilaitoksia, kuten Töölöntorin kupeessa oleva uusi kallioon louhittu halli. Pysäköintilaitosten maksut ovat kuitenkin aivan liian korkeat pienituloisille asukkaille.
OLEN JOUKKOLIIKENTEEN SUURKULUTTAJA ja käytän omaa autoa vain muutaman kerran viikossa. Olen etuoikeutettu, sillä säilytän autoa hallissa, en kadulla.
Kannatan joukkoliikenteen kulkutapaosuuden kasvattamista. Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että asukkailla tulee olla Helsingissäkin oikeus pysäköidä autonsa edullisesti oman kodin lähelle. Sama koskee pienyrittäjiä ja kivijalkakauppiaita.
Helsingin keskustan ruuhkien aiheuttajia eivät ole täällä asuvien ihmisten autot. Ruuhkat aiheutuvat ulkopaikkakuntalaisista, jotka tulevat omalla autolla keskustaan. Eikä niistäkään ole todennäköisesti jatkossa niin suurta haittaa, kun etätyöt lisääntyvät.