Kesäkuun 14. päivä 2016 olin mukana hyväksymässä Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnassa noin 45 miljardin euron yksityiset rakennusinvestoinnit mahdollistavaa yleiskaavaehdotusta.
Vuoteen 2050 mennessä Helsingin uusi yleiskaava toisi mukanaan ehkä jopa noin 10-12 miljardin euron liikenne- ja infrainvestointitarpeen. Yhteensä yleiskaavan mahdolliset investoinnit siis ovat jopa 57 miljardia euroa.
Ihan näin isoista suunnitelmista en olekaan aikaisemmin saanut olla päättämässä. Eikä ole muuten moni mukaan Suomessa.
Kyseessä lienee maamme historian kaikkien aikojen suurin investointisuunnitelma. Se onkin tarpeen. Helsingin kilpailukykyä on vahvistettava Euroopan kaupunkien kovassa keskinäisessä kisassa, muuten koko Suomi jää kaupungistuvassa globaalissa maailmassa takapajulaksi.
Yleiskaava mahdollistaa toteutuessaan ainakin noin 860 000 asukkaan Helsingin rakentumisen. Asukkaita tulisi täten yksi ”vantaallinen lisää”. Työpaikkoja mahdollistuisi 560 000 vuoteen 2050 mennessä.
Erityisen iloinen olen siitä, että suurista kasvuluvuista huolimatta Helsingin roolia viihtyisänä merellisenä kaupunkina vahvistetaan.
Lautakunta onnistui myös puolustamaan Keskuspuistoa ja karsimaan aiottuja rakennusmassoja herkimmiltä kohdin.
Vaikka kaupunki tiivistyykin, niin olen vakuuttunut siitä, että Helsinki säilyy jatkossakin viihtyisänä ja puistovaltaisena metropolina.
Myönteistä on myös Helsingin kehittäminen raideliikenteen verkostokaupunki-idean pohjalta. Tulevaisuuden bulevardikaupunginosat ovat muuten toteutuessaan myös hieno juttu: etenkin kun pikaraitioverkosto saadaan kattavaksi ja sähköautot lisääntyvät. Stadi on saamassa poikkeuksellisen hienoja mahdollisuuksia avaavan yleiskaavan.
Yleiskaavaa valmisteltiin lautakunnassa 3,5 vuotta. Tänä aikana sain olla visioimassa Helsinkiä monelta kantilta. Työskentely oli todella mielenkiintoista ja avasi aivan uusia näkökulmia, ei vain Helsingin, vaan koko Suomen ja koko Euroopan kehitystrendeihin. Elämäni huippukokemuksia, kerta kaikkiaan!
Lautakunnan ehdotus yleiskaavaksi jatkaa nyt matkaansa kaupunginhallitukseen ja syksyllä kaupunginvaltuustoon. Onnea matkaan Suomen metropolin dynaaminen tulevaisuussuunnitelma!