Pyöräilyn edistämispaketin hinta olisi vähintään 220 miljoonaa euroa
Virkamies- ja konsulttityöryhmän laatima luonnos pyöräilyn edistämissuunnitelmaksi Helsingissä on julkaistu tänään. Selvitys koskee erityisesti Helsingin ydinkeskustan, eli kantakaupungin ruuhkaista niemeä.
Selvityksen ovat laatineet sen viimeistä pilkkua myöden kaupunkisuunnitteluviraston johdolla kymmenen virkamiehen työryhmä, apunaan yhdentoista henkilön konsulttiarmeija. Asia on ensi kertaa kaupunkisuunnittelulautakunnan listalla tiistaina 19.2.2013.
Tänään julkistettu 65-sivuinen luonnos pyöräilyn edistämisohjelmaksi on sinänsä ansiokas selvitys pyöräilyn tulevaisuuden mahdollisuuksista. Se on selvitys siitä, miten Helsingistä voitaisiin tehdä isolla rahalla maailman johtava pyöräilykaupunki. Selvityksestä käy ilmi myös varovainen arvioi siitä mitkä hankkeiden kulut olisivat.
# # #
Ohjelman toteuttaminen sellaisenaan tulisi maksamaan seuraavan kymmenen vuoden aikana ilmeisesti reilusti yli 220 miljoonaa euroa. Siis kuuden (6) Haartmanin sairaalaan verran. Plus käyttökulut. Ohjelma edellyttäisi myös merkittäviä kaupunkirakenteeseen liittyviä muutostöitä ja niistä aiheutuvia suuria kuluja.
Viime syksynä vaaleilla valittujen poliittisten päättäjien lisäksi myös asukkailla tulee olemaan painava sanansa sanottavana pyöräilysuunnitelmista.
Pyöräilyä koskevia asioita tulee käsitellä suurempaan kaupunkisuunnittelun kokonaisuuteen liittyvänä yhtenä osatekijänä. Tänä keväänä tulee käsittelyyn näet myös pysäköintipolitiikkaan liittyvä suunnitelma. Lähiaikoina esityslistoille päätyy lukuisia muitakin kantakaupungin liikenteen sujuvuuteen keskeisesti liittyviä asioita. Niitä ovat mm. eräät asemakaavat ja mahdollisesti raitiovaunujen uusiin linjoihin liittyviä reitityksiä.
Nämä kaikki asiat ovat tapahtumassa lisäksi samanaikaisesti kun kantakaupungin eteläosiin ollaan rakentamassa asuntoja yli 20 000:lle ihmiselle ja noin 10 000 uutta työpaikkaa.
# # #
Pyöräilyn edistämisohjelmassa ehdotetaan pyöräilyyn kohdistettujen henkilöresurssien lisäämistä sekä rahoitustason nostamista tämänvuotisesta noin 5 – 7 miljoonasta eurosta 13 miljoonaan euroon vuodelle 2014 sekä vuodesta 2015 eteenpäin 20 miljoonaan euroon vuodessa.
Kymmenen seuraavan vuoden (2014-23) kuluessa hankkeiden perussinvestoinnit, baanat ja pyöräkaistat rakennelmineen tulisivat maksamaan karkeasti arvioidenkin vähintään noin 200 miljoonaa euroa. Se on aika paljon. Eikä siinä ole vielä läheskään koko summa.
Hankkeiden kiinteät vuosittaiset muut sivukulut olisivat myös huomattavat. Pyöräteistä kehiteltäisiin suunnitelman mukaan parhaimman A-luokan kunnossapidon alaisia talvihoidettavia väyliä. Tätä varten on suunniteltu muun muassa liukkaudentorjuntajärjestelmiä.
Lisäkuluja tulisi myös pyöräilykulttuurin jatkuvasta markkinoinnista (noin 400 000 euroa/vuosi), eli kymmenessä vuodessa noin neljä miljoonaa euroa.
Virkamiehiä palkattaisiin useita lisää ja nyt muissa tehtävissä jo olevia virkamiehiä siirrettäisiin pyöräilyn pariin. Miljoonia kuluisi myös laadukkaisiin pyöräparkkeihin- ja katoksiin. Konsultit saisivat lisää töitä sadoilla tuhansilla euroilla. Ja niin edelleen.
# # #
Kaiken kaikkiaan nyt julkaistu virkamies- ja konsulttityönä laadittu suunnitelmaluonnos, yksi visio, on jännittävä, monipuolinen ja omalla tavallaan ansiokas. Varmaan jokin tällainen voi olla totta joskus tulevaisuudessa. Mutta milloin?
Kysymys kuuluu: Onko meillä varaa tähän uuteen suurhankkeeseen juuri nyt?
Tosiasiahan on näet se, että kaupungin investointiohjelmat ovat muutenkin suurennuslasin alla, Helsingin talouden tunnusluvut ovat huolestuttavia ja edessä on karsintojen tie.
Pyöräilyn edistämissohjelmalla on edessään suuria haasteita ja pontevasta ”ohjelma” -nimestään huolimatta se on kaikkea muuta kuin valmis toteutettavaksi. Kutsuisinkin nyt julkaistua tietopakettia mieluummin nimellä ”Visio pyöräilyn mahdollisuuksista”.
Pyöräilyn edistämisselvitys löytyy kaupunkisuunnittelulautakunnan sivuilta, osoitteesta: http://www.hel.fi/hki/Ksv/fi/P__t_ksenteko/Asiakirja?ls=11&doc=Ksv_2013-02-19_Kslk_4_El