Keskustelu raitiolinjojen numeroista, päätepysäkeistä ja muutoksista reiteissä saa aika ajoin jopa koomisia piirteitä. Tämän ymmärtää hyvin kun muistaa, että spåra on kaikkien stadilaisten lemmikki. Raitsikka on ”hesalaisten” suosikki ja raitiovaunu maalaisille suoranainen ihme. Ulkomaan eläville raitiovaunut ovat eksoottinen liikennöintimuoto, yksi Helsingin viehättävyyden salaisuuksista.
Raitiovaunuihin liittyy yhtä monta tarinaa kuin on kulkijoitakin. Eräänä kesäisenä päivänä kuulin, kun savolainen perhe uteli kauniilla, mutta leveällä murteellaan kolmosen kuskilta, että ”männeekö tämä raatiovuanu Korkeasuareen?”
No, mistäpä sitä outo kulkija olisi voinut tietää, että spåran keulassa ollut ”Eläintarha” –tunnus ei tarkoittanut eläintarhaa, vaan Eläintarhaa. Kaupunkituntemuksen kannalta kyseinen nimi on ratikan keulalla hauska ja erinomainen juttu. Ehkäpä joku oppii sen seurauksena hitusen Helsingin kulttuurihistoriaa.
Kerrattakoon tässä yhteydessä, että Eläintarhan puistoa kutsuttiin 1800-luvun alkupuolella Töölön puistoksi, jota alettiin 1850-luvulla kehittää esikuvanaan Tukholman Djurgårdenin puisto. Toinen juttu on sitten se, että ratikan päättärinä tai ”tasauspysäkkinä” Eläintarha on hieman outo uutuus. Minusta aikaisempi päättäri Porvoonkadulla toimi vallan hyvin.
¤ ¤ ¤
Pienikin muutos raitiovaunujen reiteissä tai tunnuksissa aiheuttaa helsinkiläisten keskuudessa usein tunnemyrskyn. Se on aivan upea juttu. Se nimittäin osoittaa, että spårat ovat rakkaita, eikä niistä haluta missään nimessä luopua. Pienikin muutos tutun ja turvallisen ratikan elämässä aiheuttaa vähintään supinaa, joskus jopa kiitosta, mutta useimmiten kitinää.
Muutoksilta emme kuitenkaan voi välttyä. Helsinki on rakennettu ahtaalle niemelle ja pääkaupunkiseudun kasvaessa liikenne lisääntyy. Muutoksilta maan päällä voimme välttyä vain rakentamalla maan alle tai ylle. Ne molemmat ovat sangen kalliita ratkaisuja, minkä seurauksena sujuvan liikenteen nimissä muutos raitiovaunujen reiteissä on pikemminkin sääntö kuin poikkeus.
Ainakin Kallion ja Töölön asukkaille rakkain ratikkalinja on ollut kolmonen, jolle osuvin ja kuvaavin linjatunnus olisi varmaankin kahdeksikko, joka kuvaisi kyseisen linjan muotoa.
Kolmosen ratikka on kiertänyt Helsinkiä vuodesta 1908 lähtien. Vuodesta 1951 alkaen kolmosia on ollut B ja T osoittamassa ympyrälinjan kulkusuuntaa. Linjat 3B ja 3T kiersivät kahdeksikon muotoista reittiä eri suuntiin kevääseen 2009 saakka, minkä jälkeen ne ovat muuttaneet päätepysäkeillään (Eläintarha ja Olympiaterminaali) kirjaintunnusta. Tämä aiheutti runsaasti sekaannusta vanhaan linjastoon tottuneiden keskuudessa.
¤ ¤ ¤
Asuessani viime vuosituhannella kolmosen päättärin vieressä Alppilassa, muistin kotiratikkani kulkusuunnan muistisäännöllä T = ”Tulee Töölöstä” ja B = Bort från Berghäll. Sitten muutin kahdeksaksi vuodeksi Tehtaankadulle Ullanlinnaan ja systeemini meni sekaisin. Puhumattakaan muutosta vuonna 2000 takaisin Töölöön. Ja edellä mainittuna vuonna 2009, piti oppia taas uutta. Eikä tässä vielä kaikki.
Elokuussa 2013 ne kaupunkilaiset, jotka ovat rakastuneet 3B ja 3T –ratikoiden nykyisiin nimiin, kokevat kummia. Kyseiset linjat näet muuttuvat pelkäksi kolmoseksi (3) ja pelkäksi kakkoseksi (2). Tässäpä uusi pähkinä purtavaksi myös niille, jotka edelleen toivovat kolmosta takaisin Arkadiankadulle tai tämän rakkaan linjamme pysäkkiä suoraan Stockmannin pääoven eteen.
Töölöntorilta ratikkaan hypätessä entinen kolmosen linja on elokuusta alkaen aina kakkonen. Kakkosesta tulee siis tavallaan Töölön nimikkoratikka, kolmosesta Kallion: Hakanimen torin ohi kulkee tällä perinteisellä ympyrälinjalla jatkossa vain kolmosratikoita. Kallion suuntaan kakkosella Töölöntorilta ajettaessa linjan numero ratikan keulassa räpsähtää Eläintarhan kohdalla kolmoseksi. Etelään, eli keskustan suuntaan Töölöntorilta lähdettäessä kakkosen numero räpsähtää kolmoseksi Olympiaterminaalin kohdalla.
Sama vaunu, kakkonen-kolmonen kiertää siis jatkossakin kiskoillaan kahdeksikon muotoisen reitin. Kakkosen reitti näyttää vähän S-kirjaimelta ja kolmosen reitti S-kirjaimen peilikuvalta.
Ullanlinnasta tai Hakaniemen torilta Töölöön lähtiessä on turha odotella kakkosratikkaa. Tehtaankadulla kulkee vain kolmonen, samoin Hakaniemessä. Vaunun numero räpsähtää takaisin kakkoseksi Eläintarhassa tai Olympiaterminaalissa. Selkeyden vuoksi saattaisi olla hyvä ajatus laittaa linjanumeron lisäksi vaunun keulan numerokyltin viereen automaattisesti useamman kerran reitin edetessä vaihtuva, vaunun kulkusuunnassa seuraavaksi vastaan tulevien kaupunginosien nimistö.