Jatketaan ratikkalinjoja ulommaksi kantakaupungista
Raitiovaunuilla on Helsingissä edessään loistava tulevaisuus ja niitä sopii suositella muihinkin kaupunkeihimme, esimerkiksi Tampereelle ja Turkuun.
On upeaa, että suomalainen Transtech voitti Helsingin raitiovaunujen tarjouskilpailun. Helsingin suurinvestoinnin rahat jäävät tällä kertaa kotimaahan, mikä saattaa avata uutta osaamista, uusia työpaikkoja ja uusia suomalaisia vientinäkymiä ulkomaille asti.
Kävin kuluneen viikon tiistaina ihastelemassa Kaapelitehtaalla tämän uuden ratikan mallia ja ”HI Design 2012” –näyttelyä, jossa korkealaatuinen muotoilu ja teknologia kohtaavat toisensa. Näyttely on osa Helsingin design pääkaupunkivuoden tapahtumia. Suosittelen kyseistä näyttelyä kaikille lukijoilleni. Se on tosin auki enää 2. syyskuuta asti!
Kaapelitalolla on nyt mahdollisuus istua Helsingin katukuvaan vuoden tai kahden päästä tulevan uuden ratikan ohjaamoon ja testata vaunun mukavuutta myös matkustamon puolella. HKL on nimittäin valmistuttanut puisen näköiskappaleen Transtechin tehtailla rakenteilla olevista vaunuista.
Lisäksi täytyy hurrata sille, että stadin spårat ovat jatkossakin viherkeltaisia. Sellaisia, kuin ne ovat aina olleet – lukuun ottamatta sitä hairahdusta oranssiin joskus 1970-luvulla. Viherkeltainen ratikka on jo yksi Helsingin tunnettuustekijöistä. Ratikoita voi jo verrata imago-mielessä vaikkapa Lontoon punaisiin kaksikerroksisiin busseihin!
Jatketaan kiskoja yhä ulommas kantakaupungista!
Raitiovaunu on kantakaupungissa todella nopea ja viihtyisä kulkumuoto. Nyt rakenteilla oleviin ratikoihin tulee runsaasti uutta tekniikka ja vaunujen huippunopeus on 80 kilometriä tunnissa. Se on aika hyvä vauhti kaupunkioloissa. Miksi emme siis jatkaisi ratikkakiskoja pitkälle kantakaupungin ulkopuolellekin, ainakin pohjoisessa kaavailtuun raidejokeriin saakka.
Kiskot voisi vetää seuraavaksi Munkkivuoreen, Haagoihin ja esimerkiksi Länsi-Pasilan läpi Ilmalan kautta Hartwall Areenalle. Samoin voisi pohtia joiltain kohdin ratikkalinjojen (esim. 10, 1, 8 ja 6) yhdistämistä kehäradalla etelämpääkin kuin vain suunnitteilla olevan raidejokerilinjan kautta. Jokeriradan kalustoa hankittaessa on myös viisasta miettiä kertaalleen kaluston käyttömahdollisuutta nykyisessä raitioverkostossa. Meillähän on jo lähijunat, metro ja raitovaunu. Ei kai nyt tule neljättä erilaista kiskokalustoa?
Verkoston laajentaminen entisestään olisi fiksua nyt, kun suomalainen Transtech kehittää olosuhteisiimme entistäkin paremmin soveltuvia energiataloudellisia vaunuja.
Ratikkalinja 9 on hieno uusi linja, joka toimii hyvin
Uusi ratikkalinja numero 9 avattiin vihdoin elokuun puolivälissä. Samalla saatiin kauan odotettu ratikkayhteys Jätkäsaaren laivaterminaaliin – siis Tallinnan laivoille. Raitiolinja 9 liikennöi Itä-Pasilasta Rautatieaseman kautta Länsiterminaaliin.
HSL on osoittanut suurta viisautta, kun se on suunnitellut uuden ”ysin” aikatauluja siten, että ne osuvat yhteen myös laivojen lähtö- ja saapumisajankohtiin. Uutta raitiotietä on rakennettu linjalle 9 kaikkiaan neljä kilometriä. Ysin ”päättäri” sijaitsee suoraan Tallinkin terminaalirakennuksen edessä.
Kokeilin ratikkalinja 9:n toimivuutta palatessani Länsisatamasta Taka-Töölöön viikko sitten. Hyvin toimii vaihto, kun hyppää Sähkötalon kohdalla pois ja vaihtaa Kampin metroaseman suulla, Fredalla, kolmoseen. Vaihtoyhteydet ovat hyvät myös Rautatieasemalta junaan. Ja metroon joko Kampista tai Rautatientorilta.
Yhteyksiä Länsisatamaan parannetaan jatkossa edelleen. Raitiolinja 8:n kiskot nimittäin tekevät jonkin ajan kuluttua Jätkäsaaressa lenkin ja pysähtyvät ilmeisesti myös Länsiterminaalin edessä. Tämä parantaa entisestään yhteyksiä Jätkäsaaren ja Töölön välillä.