Töölön kadut ovat taas kuin talvisia perunapeltoja. Sillä erotuksella että Töölössä perunavaot ovat tavallista syvempiä ja lunta monin kerroin enemmän kuin muualla. Kaduilla kun on paikoin kaupungin laiminlyömien lumitöiden jälkien lisäksi myös laiskojen ja/tai saitojen taloyhtiöiden katto- ja pihalumet.
Esimerkiksi rauhan nobelisti Martti Ahtisaaren kotikatu on kuin Bosnian talvisodan jäljiltä. Aura-autoa ei Pohjoisella Hesperiankadulla ole näillä lumilla nähty.
Kuluneella viikolla myös Töölöntorin tienoo oli lohduttoman tukkoista, puhumattakaan niistä katuosuuksista, joiden varrella on pääasiassa vain asuintaloja. Jopa joukkoliikennekadut ovat paikoin tavattoman huonolla hoidolla.
Töölössä ollaankin lopen kyllästyneitä kaupungin vihervirkamiesten- ja muiden piipertäjien selityksiin siitä, että koko aurauskapasiteetti on käytössä. Eipä tunnu uskottavalta, ainakaan vihreän puolueen apulaiskaupunginjohtajan sanomana. Samaan aikaan näet hänen puoluetoverinsa tekevät kaikilla rintamilla kaikkensa, että autoilijoiden elämä tehtäisiin Töölössä ja muualla kantakaupungissa mahdollisimman vaikeaksi. Tuore esimerkki tästä on maanantailta.
Vihreä puolue yritti jälleen maanantaina (20.2.2012) laittaa Helsingin kaupunginhallituksessa jarrut päälle Töölönkadun pysäköintilaitosasiassa.
Vihreiden johtavat kuntapoliitikot Ville Ylikahri ja Elina Moisio nimittäin yrittivät väkisin saada Töölönkadun pysäköintilaitoksen taas palautetuksi valmisteluun. Vihreät ehdottivat kaavaan lisämääräyksiä, joilla edelleen vähennettäisiin kadunvarren pysäköintipaikkoja pyöräilyn helpottamiseksi. Nyt järki kuitenkin voitti ja Töölönkadun pysäköintilaitoksen rakentaminen etenee kaupunginvaltuuston käsittelyyn kokoomuksen (5), demareiden (3), perussuomalaisten (1) ja rkp:n (1) äänin. Hankkeen palauttamista, eli käytännössä jarruttamista, äänestivät vihreä puolue (4) ja vasemmistoliitto (1).
Vasemmistoliiton Outi Ojala jätti päätökseen lisäksi eriävän mielipiteen, jonka mukaan asia olisi tullut palauttaa uudelleen valmisteltavaksi siten että parkkihalliin tulee vähemmän paikkoja. Kadunvarsipysäköintiä olisi Ojalan mukaan pitänyt myös vähentää.
Töölönkadun ja Mannerheimintie 46-50 välisen alueen asemakaavan muutos antaa mahdollisuuden rakentaa Crown Plaza ja Scandic Continental –hotellien alapuolelle louhittavaan luolastoon yhteensä 800 auton pysäköintihallin.
Paikoista 600 tulee alueen asukkaiden käyttöön. Tämä koskisi ilmeisesti jollakin tavalla ensisijaisesti H-asukastunnuksen haltioita. Ajoyhteys pysäköintilaitokseen järjestetään Töölönkatu 32:n ja Kivelänkadun puistikon kohdalta. Samalla saadaan väestönsuoja 3 600:lle töölöläiselle.
Töölössä on huutava pula pysäköintipaikoista ja tilanne kurjistuisi entisestään ilman uutta parkkihallia. Yksin Töölöntorilta on lähdössä lähiaikoina noin 100 autopaikkaa ja Topeliuksen- ja Runeberginkaduilta lähtee lisää mm. pyöräkaistojen johdosta. Maanalaisen pysäköintilaitoksen varjolla ei saisikaan vähentää yhtään lisää kadunvarsipaikkoja.
Riittävät autopaikat ovat todella tarpeen niin Töölön asukkaille kuin alueen liikeyrityksillekin. Toimiva pysäköinti turvaa osaltaan kaupunginosan elinvoimaisuuden, työllisyyden ja kasvun.
Työllisyyden ja kasvun politiikan isommassa raamissa Vihreän puolueen pyhän sodan töölöläisten autoja vastaan ymmärtää jotenkin paremmin. Olihan jatkuvan kasvun ja työllisyyden kysymykset vaikeita selittää myös vihreän puolueen presidenttiehdokas Pekka Haavistolle.