(29.1.2025) Sähköauto nyt? Olen harkinnut täyssähköauton hankintaa, mutta en todellakaan aio tehdä päätöstä siitä autoilua ideologisista syistä vastustavan Vihreän puolueen pakottamana.
Kannatan lämpimästi päästöttömän sähköautoilun edistämistä. Vihreiden esitys on minusta kuitenkin pähkähullu.
Vihreä puolue vaatii, että Helsinkiin on saatava polttomoottoriautoilun kielto vuonna 2035. Kantakaupunkiin ei olisi jatkossa enää tulemista bensamoottorin voimalla.
Kielto näivettäisi edelleen Helsingin keskustan elinvoimaa: iso osa ihmisistä ei pääsisi asioimaan enää autollaan keskustassa.
Kielto asettaisi kansalaiset eriarvoiseen asemaan, sillä kaikilla ei todellakaan ole vielä varaa sähköautoon. Esitys loukkaa räikeällä tavalla myös kantakaupungin asukkaiden vapautta ja oikeusturvaa.
Tein jo vuonna 2016 valtuustoaloitteen Helsingin sähköautojen latausinfran nopeasta ja voimakkaasta kehittämisestä. Aloitteeni allekirjoitti tuolloin 31 valtuutettua. Valitettavasti asia ei ole edennyt riittävästi. Siitä päävastuun kantaa Vihreä puolue, jolla on liikenteestä vastaava apulaispormestari.
Hyvä infra ja muut kannustimet ovat mielestäni pakkoa parempi keino edistää sähköautoilua. Edistetään siis sähköautoilua rakentamalla niille maailman paras infra. Myös erilaiset vero- ja maksuhelpotukset ovat erinomaisia keinoja edistää sähköautoluun siirtymistä.
Helsingin tulisi pikaisesti uudistaa myös pysäköintipolitiikkaansa tältä osin. Voisiko esimerkiksi lyhytaikainen pysäköinti olla edullisempaa sähköautoille?
Sähköautoilun edistäminen on Helsingissä edennyt hitaammin kuin pitäisi. Nyt tehdyllä polttomoottoriautojen kiellolla pyritään ilmiselvästi peittelemään tuota epäonnistumista.
Pakko keinona kumpuaa jostain kummallisesta sosialismin yöstä, jota aika moni vihreä taitaa edelleen sielussaan salaa elää.
Kun tein aloitteeni sähköautoystävällisestä Helsingistä vuonna 2016 ladattavia ajoneuvoja olisi täällä vain 653! Näistä 145 oli täyssähköautoja ja 508 ladattavia hybridejä.
Jonkin verran edistystä sähköautoiluun liittyvän infran rakentamisessa on tapahtunut, mutta ei lainkaan riittävästi. Siihen syyllistä tulee etsiä Vihreän puolueen puoluekonttorilta. Sitä paitsi sähköautot ovat edelleen valtaosalle kaupunkilaisista liian kalliita verrattuna polttomoottoriautoihin.
Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan Suomessa on nyt (tammikuussa 2025) yhteensä noin 291 000 ladattavaa autoa. Niistä noin 124 000 oli täyssähköautoja ja noin 167 000 ladattavia hybridejä. Merkittävä osa sähköautoista on toistaiseksi pääkaupunkiseudulla, jossa välimatkat ovat useammin lyhyitä.
Suuntaus on kohti sähköautoja ja vähäpäästöisiä autoja ilman pakkokeinojakin.
Ladattavien autojen määrä siis kasvaa todella nopeasti. Täyssähköisten autojen noin 41 prosentilla vuoden 2024 alkuun verrattuna. Tämä on hyvä asia ja kehityksen suunta on erinomainen.
Helsingin autokannasta 11,3 prosenttia on hybridejä ja täyssähköautoista 9,3 prosenttia. Helsingissä on rekisteröity noin 340 000 autoa, joista liikennekäytössä on noin 250 000.
Keskustelussa on jäänyt vähällä huomiolle myös se, että polttomoottoriautojen päästöt ovat myös vähentyneet tuntuvasti.
Aivan oikein on huomautettu siitä, että Helsingin kaupungin omistama autokanta tulee ensin muuttaa sähköiseksi ja vasta sen jälkeen osoittaa sormella vähävaraisia kaupunkilaisia.