Mäntymäki on ilmeisesti aikataulullisesti liian haastava paikka HIFK:n uudelle hallille. Näin voi päätellä voimassa olevan Helsingin yleiskaavan merkinnöistä ja HIFK:n omista toiveista.
Lainvoimaisessa vuoden 2002 yleiskaavassa Mäntymäki ympäristöineen on ”kulttuurihistoriallisesti, rakennustaiteellisesti ja maisemakulttuurin kannalta arvokas alue” ja kaupunkipuistoa.
Helsingin uuden yleiskaavan on määrä valmistua vasta vuoden 2016 lopussa, jonka jälkeen alkaisi aikaa vievä asemakaavoitus mahdollisine valituksineen. Näin ollen uusi halli voisi toteutua Mäntymäelle ehkä aikaisintaan joskus 2020-luvun alkupuolella.
HIFK on toivonut uuden hallinsa olevan valmis jo vuonna 2016, sillä nykyinen halli on kerrotun mukaan varsin huonokuntoinen. HIFK:lle onkin järkevää tarjota aikataulullisista syistä johtuen muita mahdollisuuksia.
Mäntymäki on osa kaupunkilaisten rakastamaa Helsingin Keskuspuistoa, minkä johdosta se on paikkana muutenkin haastava. Töölönlahdelta alkava Keskuspuisto on kapeimmillaan juuri Mäntymäen kohdalla.
¤ ¤ ¤
Mäntymäki-keskusteluun liittyvä Pisararata on erinomainen hanke, joka sujuvoittaisi pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä. Neuvottelut Pisararadan rahoittamisesta ovat kuitenkin valtion kanssa alkutekijöissään. Se vaikeuttaa Helsingin päättäjien näkökulmasta Mäntymäen tienoota koskevan talousyhtälön hahmottamista.
Liikennevirastohan on jo varhain tiedottanut, että kaupungin mahdollisesti saamalla kaavoitushyödyllä voitaisiin rahoittaa tämän maanalaisen radan rakentamista. Olisi naivia kuvitella, että liikennevirasto luopuisi tästä kirjauksestaan.
Radan noin 40 miljoonan euron suunnittelukustannuksista valtion osuus on 83% ja kaupungin 17%. Suunnittelu on tarkoitus saattaa loppuun vuoteen 2016 mennessä. Pisararadan kustannusarvio on 740 miljoonaa euroa. Valtio ei ole vielä tehnyt päätöksiä rakentamisesta tai rahoitusosuudestaan. Radan rakennusaika on noin viisi vuotta, joten nopeimmillaankin rata valmistuisi vuonna 2022.
Helsingin päättäjien on nyt oltava todella tarkkana sen suhteen, että Pisararataan liitännäisten muiden mahdollisten hankkeiden loppusumma ei muodostu Helsingin veronmaksajien kannalta epäedulliseksi. Kysymys on veronmaksajien edun valvomisesta.
Näin isoissa hankkeissa ei pidä hutkia ennen kuin tutkitaan.
¤ ¤ ¤
Liikenteen sujuvuus Helsingin keskustassa takkuille jo nyt.
Jäähalli ja kauppakeskus Mäntymäellä toisivat suurella todennäköisyydellä lisää liikenneruuhkia ja pysäköintiongelmia ainakin Töölön, Alppilan ja Kallion seuduille. Miten tätä voitaisiin ehkäistä?
Pysäköinnin osalta tilannetta hieman helpottaisi rakennuskompleksin yhteyteen suunnittelut 1500 autopaikkaa. Toisaalta juuri nuo autopaikat kannustavat tulemaan halliin ja sen ohessa olevaan hyper-markettiin omalla autolla.
Mäntymäellä ko. jättimäinen areena olisi käytännössä aivan Töölön ja Kallion sydänmailla. Niinpä hallin yhteyteen sijoittuva megalomaaninen kauppakeskus, a´la Maxi Market, hiljentäisi ja mahdollisesti tappaisi ison määrän töölöläisiä kivijalkakauppoja. Onko kauppakeskus siis uhka vai mahdollisuus nykyisille pienyrittäjille ja kaupunginosille?
¤ ¤ ¤
Kaupunkikuvaa ajatellen moni on myös ihmetellyt sitä, että jäisikö Kansallisooppera lätkähallin vieressä ”nakkikioskin näköiseksi” ja lätkämatsien jälkeiseksi rellestelyalueeksi? Valtava HIFK:n areena ja asuntojen kompleksi Mäntymäellä jättäisi myös historiallisen ja upean Olympiastadionin ikävällä tavalla varjoonsa.
Arkkitehtitoimisto Ala on jo tehnyt luonnoksen uuden jäähallin sijoittumisesta Mäntymäen sijasta Nordenskiöldinkadulla sijaitsevan vanhan jäähallin kupeeseen. HIFK:n kannattaisi nyt pikaisesti tarttua tähän vaihtoehtoon.
Vastaavan tempun teki aikanaan Hjallis Harkimo, joka ensin pyrki Areenansa kanssa Kamppiin ja Töölönlahdelle, mutta tyytyi sitten nopeana ja osaavana liikemiehenä Pasilan pohjoisosaan.
¤ ¤ ¤
Olympiastadionin pohjoispuoli olisi HIFK Areenan massatapahtumia ajatellen liikenteellisesti erinomainen paikka. Pisararadan Töölön Kisahallin uloskäynniltä uudelle jäähallille olisi matkaa kävellen vain reilut 400 metriä ja Pasilan asemaltakin vain noin 800 metriä. Lisäksi Nordenskiöldinkatu on etäämmällä kaupungin keskustan ruuhkista.
Hankkeen rahoittamiseksi tarvittava muu mahdollinen rakennusoikeus (esim. asunnot, hotelli ja kauppakeskus) voitaisiin ehkä myydä HIFK:n taustalla oleville liikemiehille markkinahintaan Nordenskiöldinkadun varsilta, Vauhtitien varrelta tai esimerkiksi nykyisen jäähallin pohjoispuoliselta tyhjältä Auroran parkkialueelta. Nekin alueet ovat toki tasavallan arvokkaimmilla paikoilla!
Olen kirjoittanut asiasta aiemmin blogiini seuraavasti:
http://www.mattiniiranen.fi/fi/etusivu-blogi/56-kyllae-hifkn-hallille-mutta-sijainti
http://www.mattiniiranen.fi/fi/etusivu-blogi/82-maentymaeki-sopisi-kulttuurirakentamiselle