Pakollinen ajokortti myös pyöräilijöille

Blogi

Liikennesääntöjen noudattaminen koskee myös pyöräilijöitä. (Kuva HSL)

KOULUJEN ALKAESSA ON kiinnitettävä vakava huomio lasten turvallisuuteen liikenteessä. Sekä autoilijoiden että pyöräilijöiden on oltava nyt erityisen varovaisia.

Esimerkiksi jalkakäytävällä pyöräily on sekä kiellettyä, vaarallista että täysin vastuutonta. Se vaarantaa etenkin lasten ja vanhusten turvallisuuden, sillä he eivät aina havaitse vaaraa tai eivät osaa väistää yhtä nopeasti kuin muut kulkijat.

MONI IKÄÄNTYNYT ON kertonut minulle pyöräilijöiden aiheuttamista onnettomuuksista ja läheltä piti -tilanteista jalkakäytävillä. Moni on joutunut kaahailevan pyöräilijän kolhimaksi astuessaan kotitalon ovesta pahaa aavistamatta jalkakäytävälle.

Pahimmillaan törmäys voi johtaa jalankulkijan kuolemaan tai loppuelämän mittaiseen kipuun ja särkyyn. Kaatumiset ovat etenkin vanhuksille usein hengenvaarallisia.

VOIKO PYÖRÄILYKULTTUURIA muuttaa ja miten? Ainakin kolme keinoa voisi toimia.

Pyöräilijöille tulee säätää pakollinen ajokortti vähän samaan tapaan kuin mopoilijoille. Tämä koskisi niitä, joilla ei ole auton tai mopon ajokorttia. Ajokortin voisi suorittaa jo peruskoulussa.  Koulunsa jo päättäneet ajokortittomat voisivat suorittaa pyöräilykortin netissä ja lunastaa kortin mobiiliversiona.

Pyöräilykortin saamisen tulisi edellyttää tärkeimpien pyöräilijöitä koskevien sääntöjen ja liikennemerkkien tuntemista.

Toiseksi, poliisin tulisi jakaa enemmän sakkoja törttöileville pyöräilijöille ja tehdä tehoratsioita asiassa. Osin siten on saatu kuriin myös hölmöjä ja vastuuttomia autoilijoita.

Kolmanneksi, olisi hyvin tärkeää, että media antaisi asiassa valistusta ja ”vääntäisi rautalangasta” pyöräilijöille liikennesääntöjä.

Media voisi vallan hyvin tehdä reportaaseja pyöräilijöiden jalankulkijoille, lapsille ja vanhuksille aiheuttamista vaaratilanteista ja sattuneiden onnettomuuksien vakavista seurauksista.  Tällaisia juttuja on aivan oikein ja asiallisesti tehty jo runsaasti autoilijoiden aiheuttamista onnettomuuksista ja vaaratilanteista.

PYÖRÄILY LISÄÄNTYI lämpimän kesän aikana ilahduttavasti, ainakin silmämääräisesti arvioituna. Se on sinänsä hieno asia.

Pyöräily on päästötöntä, terveellistä ja se vähentää ruuhkia kaupungin kaduilla. Näilläkin perusteilla Helsingin kantakaupungin pyörätieverkosto täydentyy parhaillaan.

Moni katu on auki ja remontissa juuri pyöräteiden rakentamisen johdosta. Toivoa sopii, että remonttikärsimys parantaa jatkossa kevyen liikenteen ja jalankulkijoiden turvallisuutta.

Pyörätie ei takaa kuitenkaan sitä, että pyöräilykulttuuri meillä paranee. Yhä useampi pyöräilijä ei näet ole ajanut ajokorttia, eikä niin ollen tunne liikennesääntöjä.

OPPIA VOISI HAKEA esimerkiksi Kööpenhaminasta, jossa pyöräilykulttuuri on sivistynyttä.

Tanskalaiset noudattavat paremmin liikennesääntöjä ja pyöräilynopeudet näyttävät siellä olevan tilanteiden mukaisia. Ehkä kyse on myös asenteista. Suomessa moni pyöräilijä ja autoilija haluaisi kai olla isona F1-kuski.

 

Tietoa kirjoittajasta

Valtiotieteiden maisteri. Blogisti ja kolumnisti.

Kirjoitukset