HIFK:n Garden-hallia esitetään Nordenskiöldinkadun varrelle

Blogi

Helsingin Garden -hankkeen pohjoisen vaihtoehdon visualisointi Nordenskiöldinkadulla. Kuva KSV .
Helsingin Garden -hankkeen pohjoisen vaihtoehdon visualisointi Nordenskiöldinkadulla. Kuva KSV.

Kaupunkisuunnittelulautakunta esittää HIFK:n Garden-hallia ja siihen liittyviä muita rakennuksia Olympiastadionin pohjoispuolelle.

Mäntymäki ja Töölönlahden tienoo tienoo jäisivät täten rauhaan. Olen päätökseen ja linjaukseen erittäin tyytyväinen, sillä on ajanut nyt ehdotettua pohjoista vaihtoehtoa jo pitkään.

Lautakunta antoi tässä vaiheessa asiasta lausunnon. Seuravaaksi hankkeeseen ryhtyvät hakevat tonttivarausta, jonka jälkeen asia siirtyy kiinteistölautakuntaan ja sen jälkeen kaupunginhallitukselle. Luvassa on myös arkkitehtuurikilpailu.

Garden-hankkeen idea on minusta erinomainen. On hienoa, että tästä saatiin nyt vihdoin asiantuntijalautakunnan linjaus. Toivottavasti tämä juna lähtee nyt kunnolla vauhtiin.

Kaavoituksellisesti Garden on kuitenkin hyvin haastavaa. Nyt ollaan tasavallan arvokkaimmilla tonteilla Taka-Töölössä ja samalla Keskuspuiston sydämessä.

Pohjoinen vaihtoehto on mielestäni selvästi parempi kuin eteläeinen (Mäntymäki), etenkin liikenteellisesti ja maisemallisesti.

Pohjoisen alueen varausta voi mielestäni laajentaa Pohjoiselle stadionintielle ja sen itäpuolisten kallioiden reunoille – sen suuntaisesti kuin kaupunkisuunnitteulautakunta tänään linjasi. Pääosin rakentamisen tulisi olla siellä mielestäni kuitenkin maanalaista. Stadionintien ja Eläintarhan kentän välisen kallioalueen vihreää ilmettä on hyvää vaalia ja sen halki kulkeva baanan reitti tulee olla mahdollinen. Rajauksen tulisi sopia nyt käsittelyssä olevaan yleiskaavaehdotukseen.

Kallioiden alle sopisi ehkä esimerkiksi pysäköintilaitos ja mahdollisesti joitain harjoittelutiloja. Stadionintien reunaan ja päälle voitaisiin rakentaa ja tien voisi ohjata uuden rakennusmassan läpi.

Kaupunkikuvallisesti pohjoinen on myös parempi, sillä se jatkaisi luontevasti tuon osan Taka-Töölön kaupunki- ja palvelurakennetta Nordenskiöldinkadun varressa.

#     #     #

Mäntymäen tienoon viher- ja kalliokaistale sekä metsänyppylät ovat upean Keskuspuistomme hienoja maanmerkkejä kantakaupungissa. Vähän niin kuin New Yorkin Central Parkin tai Berliinin Tiergartenin eri osa-alueet.

Mäntymäki on  osa Töölönlahden vihreää kokonaisuutta ja maisemaa ja siksi korvaamattoman arvokas.

Mäntymäen kentän aukio, jossa on nykyisin myös pysäköintiä, on syytä jättää vapaaksi tulevaisuutta ajatellen. Toki siihen voisi jatkossa sijoittua jokin pienemmän mittakaavan hanke. Nykyisin kentällä on Kansallisoopperan asiakaspysäköintiä ja merkittävä määrä H-alueen tunnusten asukaspysäköintipaikkoja.

#   #   #

Monitoimiareenaan on tulossa katsomopaikkoja peräti 11 000.

Isolta osin katsojat tulisivat todennäköisesti julkisella liikenteellä, mutta maanalaisiin osiin on piirretty peräti 1000 paikan pysäköintihallikin. Eteläisessä vaihtoehdossa ajo autohalliin olisi Mäntymäentieltä ja Paavo Nurmen tieltä.

Todennäköisesti hallista ei riittäisi autopaikkoja kaikille halukkaille, sillä tapahtumasta riippuen noin 20% katsojista saapuu paikalle autolla. Tästä seuraisi pysäköintikaaoksen pahentuminen vanhan kantakaupungin kaduilla.

Jo nyt alue ruuhkautuu iltaisin mm. oopperan, jalkapalloareenan, kisahallin, Korjaamon ja satunnaisesti stadionin tapahtuminen johdosta.

Realistinen uhkakuva olisi se, että Töölön jo muutenkin ahtaat kadut muuttuisivat kaoottisiksi ”espoolaisten lätkäfanien katumaastureista”. Töölön asukkaille autopaikkoja riittäisi aina vain harvempina iltoina.

#   #     #

Eteläisessä vaihtoehdossa jättihalli ja etenkin sen viereen ajatellut massiiviset toimisto-, asuin- ja hotellirakennelmat (n. 27 000k-m2) nakertaisivat Mäntymäen vihreyttä ja tavallaan ”yksityistäisivät” palasen Keskuspuiston vihreää sydäntä.

Mäntymäelle kaavailtiin myös maan-alaisia kauppa- ja liikepalveluja noin 8000 kerrosneliömetriä. Tämä on herättänyt aiheellisen pelon siitä, että Töölön palvelut keskittyisivät jatkossa enemmän tähän ”kauppakeskukseen” ja kivijalkakaupat kuolisivat osin pois.

Eteläinen vaihtoehto edellyttää Pisaran ratasuunnitelmassa esitetyn huolto- ja pelastustunneleiden muuttamista ja Pisaran asemakaavan ja mahdollisesti myös ratasuunnitelman muuttamista. Korvaavien teknisen huollon tunneleiden rakentaminen kestänee 2-3 vuotta.

#   #     #

Pohjoisessa Garden -vaihtoehdossa rakennuskanta sijoittuisi Nordenskiöldinkadun varteen, mikä jatkaisi luontevan oloisesi kantakaupunkia ja lisäisi palveluita Taka-Töölön pohjoisosissa. Kauppakuolemien riski Töölössä olisi pienempi.

Liikenteellisesti pohjoinen malli olisi myös selkeästi parempi.

Kauko- tai kaupunkijunilla tuleva yleisö kävelisi Pasilan asemalta vain reilut 600 metriä. Tulevaisuudessa Pisararadan asemallekaan (HSL:n kaupunkijunat) ei olisi kuin noin 400 metriä.

Nordenskiöldinkatu kulkee jatkossa myös bussien runkolinja 500. Aivan edessä tai kulman takana on myös lukuisten raitiolinjojen pysäkit..

Idästä, pohjoisesta ja lännestä autolla monitoimiareenalle tulevat ihmiset eivät ruuhkauttaisi lisää kantakaupunkia lähempänä keskustaa, vaan valtaosa liikenteestä jäisi Nordenskiöldinkadun kehälle ja sen pohjoispuolelle.

#     #     #

Kyseessä on yksityisrahoitteinen halli. Rahoitus on tarkoitus saada kokoon hankkimalla kaupungilta tarvittavat liike-, toimisto-, hotelli- ja asuntotontit sekä näiden rakennusoikeus. Mittavalla oheisrakentamisen tuotoilla myös itse halli saataisiin toteutetuksi.

Kaupunki saisi hankkeesta mm. tonttien myyntituloja ja verotuloja eri muodoissa. Ihmisille tulisi rakennusaikaista ja myöhempääkin työtä. HIFK saisi arvoisensa modernin 2000-luvun kotipesän ja Helsinkiin syntyisi uusi mahtava tapahtuma-areena.

Tietoa kirjoittajasta

VTM, Helsingin kaupunginvaltuutettu ja kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen

Kirjoitukset