Malmin keskusta kasvaa nyt itään

Blogi

Malmin keskustaa nykyisin radan itäpuolelta katsoen.

Malmi on luonteva kasvusuunta Helsingille, sillä se on Pasilan jälkeen pääradan varren tärkein alueellinen keskus kaupungin rajojen sisällä.

Malmi on jo nyt myös yksi Helsingin tärkeimmistä joukkoliikenteen solmukohdista, mikä vahvistuu entisestään ensi syksynä, kun runkolinjalla 560 (”Jokeri 2”) aletaan liikennöinti.

Tänään Malmin keskustan kehittäminen nytkähti ison harppaukseen eteenpäin kun Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi alueelle asemakaavan muutoksen. Malmin keskusta kasvaa ja tiivistyy kaavan myötä pääradan itäpuolella. Samalla suunnalla, vain noin kilometrin päässä, on Malmin lentoaseman alue.

# # #

Nyt hyväksytty Malmin keskustakortteleita koskeva asemakaavan muutos mahdollistaa pääradan itäpuolelle yhteensä 33 600 kerrosneliömetriä uutta rakennusalaa. Vertailun vuoksi: keskikokoinen kantakaupungin asuinkerrostalo on noin 2500 km2.

Malmin keskustan yleisilme paranee ja uusia asukkaita saadaan tämän kaavan myötä Malmille noin 600. Kaava mahdollistaa Malmin keskustan alueelle mm. hotelli-, toimisto-, palvelu- ja liikerakentamista sekä hallintoa ja asumista – esimerkiksi palvelu- ja opiskelija-asuntoja.

Kuvassa etualalla näkyvän Latokartanontien varteen tulee asuinrakennuksia. Taaempana näkyvän rautatien päällä olevan bussiterminaalin kaaren edustalle kohoaa puolestaan keskustan maamerkiksi muutama tornitalo (max- 13-16 kerrosta). Niihin sijoittuu mm. liike- ja toimistotilaa.

Malmin lentoasemalle on tulevilta tornitaloilta matkaa noin kilometri, joten yli 13-kerroksisislle rakennuksille tarvitaan lentoturvallisuuden johdosta erityislupa – ainakin niin kauan kuin lentokenttä Malmilla sijaitsee.

# # #

Asuinrakentamista ja liiketoimintaa ajatellen Malmi sijaitsee liikenteellisesti aivan erinomaisella paikalla.

Kaupunginosaa halkoo päärata ja heinäkuussa aloittava Kehärata vain vahvistaa Malmin asemaa. Kehäradan myötä Malmilta pääsee junalla lentoasemalle 14 minuutissa. Helsingin keskustaan matka-aika junalla on 13 minuuttia.

Kehäradan myötä Malmilta pääsee junalla lentoasemalle 14 minuutissa.Punaisella linja 560 (Jokeri 2) –linja, joka risteää pääradan kanssa Malmilla.

Nyt hyväksytyn asemakaavan myötä Malmin bussiterminaalia voidaan laajentaa, mikä on enemmän kuin tarpeen, sillä bussien runkolinja 560 eli Jokeri 2 aloittaa liikennöinnin syksyllä 2015. Kulkuyhteydet bussiterminaalista Ala-Malmin torin suuntaan paranevat, sillä terminaalista on suunniteltu esteetön jalankulkureitti uusien tornitalojen läpi Pekanraitille.

Hienoa on myös se, että Vanhat Malmin arvorakennukset sekä historialliset kyläpaikat suojellaan ja niiden hyödyntämisen edellytyksiä parannetaan.

Kaava lähtee nyt meiltä ”kaupsusta” kaupunginhallituksen kautta valtuustoon.

# # #

Malmin kaupunginosa vastaa nykyisin asukasluvultaan keskikokoista suomalaiskaupunkia (esim. Raahe tai Raisio). Asukkaita Malmilla on nyt noin 24 500. Malmin kaupunginosa koostuu seuraavista alueista: Ylä-Malmi (n. 6800 asukasta), Ala-Malmi (n. 5000), Pihlajamäki (n. 7500), Tattariharju (ehkä 5?), Malmin lentokenttä (2550) ja Pihlajisto (2700).

Parhaillaan laadittavan Helsingin uuden yleiskaavan luonnoksessa on esitetty ajatus Malmin kaupunginosan vahvistamisesta ja noin 20-30 000:sta uudesta asukkaasta Malmin lentoaseman alueelle.

Malmin lentokentän alueelle on kaavailtu monipuolista asuinaluetta. Kentän alueelle tulisi niin kerros- kuin pientaloja sekä townhouseja ja kaupunkipientaloja.

Tarkoituksena on nimenomaan monipuolistaa koillisen Helsingin asunto- ja palvelutarjontaa. Viheralueet ja kentän kulttuurihistoriallisesti tärkeät suojellut rakennukset ovat suunnitelmissa tärkeä osa uuden alueen identiteettiä.

Tietoa kirjoittajasta

Valtiotieteiden maisteri. Blogisti ja kolumnisti.

Kirjoitukset