Pasila rakentuu strategisesti tärkeäksi keskukseksi

Blogi

Keski-Pasilan korttelialueiden havainnekuvaa. Oikealla Veturitie ja rata. Edessä Pasilan keskus.
Keski-Pasilan korttelialueiden havainnekuvaa. Oikealla Veturitie ja rata. Edessä Pasilan keskus.

Keski-Pasilan korttelit hahmottuvat

Helsinkiä kaavoitetaan vauhdilla. Näin tehdään mahdolliseksi Helsingin vahvempi asema Euroopan ja maailman metropolien globaalissa kilpailussa.

Helsingin ja siten koko Suomen kilpailukyvystä on kysymys myös tänään kaupunkisuunnittelulautakunnassa, jossa käsitellään Keski-Pasilan asemakaavan muutoksen periaatteita.

Kyseessä on alue, jonka kaavoittamisessa tarvitaan kaukonäköisyyttä ja kykyä visioida Helsinki Suomen talouden veturina vuonna 2050 – ja jopa pitkälle sen jälkeenkin.

¤ ¤ ¤

Pasilan alue on strategisesti yksi tärkeimmistä Helsingin kehittämissuunnista ja liikenteellisesti koko Suomen parhaita paikkoja yritystoiminnalle.

Pasilan strateginen sijainti vain paranee ajan myötä kun Kehärata ja sen myötä suora lentokenttäyhteys valmistuu. Myös Pisararata liittyy tähän liikenteelliseen kokonaisuuteen. Mahdollisesti myös Helsingin metroverkosto laajenee tulevaisuudessa siten, että Pasila saa oman metroaseman.

Pasila on jo nyt merkittävä työpaikkojen keskittymä. Asukkaitakin on yhden pikkukaupungin verran: noin 8 600. Työpaikkoja Pasilassa on nyt yli 25 000.

Vuoteen 2040 mennessä Pasilassa on ajateltu olevan lähes 20 000 asukasta ja työpaikkoja Suomen oloissa huimat 50 000. Näiden lukujen toteutuessa Kehäradan, Pisararata ja Töölön metro ovat kaikki erinomaisen hyvin perusteltuja ja kestäviä tulevaisuuden ratkaisuja.

¤ ¤ ¤

Olen ollut kaiken aikaa vahvasti korkean rakentamisen kannalla Pasilan ja Kalasataman suunnalla. Niinpä mielestäni myös nyt päätettävänä olevien Keski-Pasilan kortteleiden osalta on varmistettava, että tonttien tehokkuus on riittävä.

Nyt ehdotetaan 6-16-kerroksisia asuinrakennuksia ja toimitiloja. Näistä korkeimmat sijaitsisivat aivan oikein Veturitien varrella ja asutuksen lähelle saataisiin myös puistovyöhykettä suuresta tehokkuudesta huolimatta. Se on hyvä asia se.

Näihin Keski-Pasilan kortteleihin muuttaa aikanaan ilmeisesti vähintään noin 3000 asukasta. Työpaikkoja kaavaillaan noin 1000.

¤ ¤ ¤

KSV

Pasilan tornit

Tulevaisuuden Pasilaa. Etualalla Pasilan keskusta ja 40-kerroksinen torni. Keski-Pasilan kaava-alue, jota käsitellään tänään (2.12.2014) kaupunkisuunnittelulautakunnassa on näiden tornien takana.

Keski-Pasilan alue voisi ehkä olla jopa nytkin esitettyä korkeampi. Tämän kaava-alueen eteläpuolellehan on tuloillaan Pasilan sillan tuntumaan jopa 40–kerroksisia torneja ja 4000 työpaikkaa.

Pasilan tärkeäksi kokoajakaduksi ja yhdeksi pääkaduksi on tulossa Veturitie, jonka toteuttaminen on mielestäni myös pikaisesti varmistettava. Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi Veturitien liikennesuunnitelmat kokouksessaan 19.11.2013.

Tänään käsillä oleva Keski-Pasilan kaava palannee kaupunkisuunnittelulautakuntaan hyväksyttäväksi vuoden 2015 aikana. Nyt hyväksytään asemakaavan muutoksen periaatteet.

Tietoa kirjoittajasta

Valtiotieteiden maisteri. Blogisti ja kolumnisti.

Kirjoitukset