Helsinki kannustaa ullakkorakentajia

Blogi

Kynnys ullakkorakentamiseen madaltuu

Kaupsulla oli jälleen tänään työntäyteinen kokous, jossa käsiteltiin isoja asioita. Niitä olivat mm. ullakkorakentamisen jatkaminen, Keski-Pasilan ratapihakortteleiden suunnitteluperiaatteet ja pysäköintipolitiikkaa.

Sain tänään läpi linjan, jonka mukaan ullakkorakentamisen ehtoja lievennetään selvästi ja rimaa ryhtyä ullakkohankkeisiin alennetaan.

Ehdotukseni ullakkorakentamisen ehtojen lieventämisestä hyväksyttiin lautakunnassa yksimielisesti. Ehdotustani kannattivat mm. Osmo Soininvaara ja Risto Rautava, joka tuki asiaa erityisen ansiokkaasti.

Pysäköintipolitiikassa kokoomuksen ehdotus, jota kannatin, oli nostaa asukastunnuksen hintaa vain maltillisesti, enintään 360 euroon vuoteen 2021 mennessä.

Valitettavasti ehdotuksemme hävisi äänin 5-4.

Sen sijaan päätettiin valita ”kahdesta pahasta pienempi paha”. Demareiden ehdotus oli nostaa asukastunnuksen hinta vuoteen 2016 mennessä 304 euroon vuodessa, jonka jälkeen vuoden 2017 alussa tilanne arvioidaan uudelleen.

Sekin oli parempi kuin viimeiselle äänestyskierrokselle vihreiden taktikoimana edennyt virkamiesesitys, joka olisi nostanut tunnuksen hinnan 680 euroon. Lopulta Vihreä puolue kannatti yksin, eli kaksin, tätä korotusta ja demareiden esitys tuli päätökseksi.

Pysäköintipolitiikkaa koskevaan ”ohjelmaan” (jos se nyt sellainen on), sain sdp:n Jape Lovenin kanssa ajetuksi sisään poliittisen tahdon, jossa korostetaan hyvän liityntäpysäköinnin merkitystä pysäköintiratkaisuja tehtäessä.

Keski-Pasilan suunnitteluperiaatteet jäivät viikoksi pöydälle. Mielestäni Keski-Pasila on liikenteellisetsi niin erinomainen paikka, että sinne voisi rakentaa vielä esitettyäkin enemmän korkeaa. Keski-Pasilan keskuksen pohjoispuoliselle ratapiha-alueelle pitäisi mielestäni rakentaa ”Helsingin manhattan”, eli enempi torneja jo suunniteltujen lisäksi.

Tietoa kirjoittajasta

Valtiotieteiden maisteri. Blogisti ja kolumnisti.

Kirjoitukset