Keski-Pasilasta piristysruiske metropolille

Blogi

Keski-Pasila on erinomainen alue tornitaloille, liike-elämälle, kongresseille, hotelleille ja erilaisille tapahtumille. Tässä tänään julkaistu arkkitehdin kuva alueen keskustakorttelin suunnittelukilvan voittajaehdotus Triplasta. Kuva ©YIT
Keski-Pasila on erinomainen alue tornitaloille, liike-elämälle, kongresseille, hotelleille ja erilaisille tapahtumille. Tässä tänään julkaistu arkkitehdin kuva alueen keskustakorttelin suunnittelukilvan voittajaehdotus Triplasta. Kuva ©YIT

Pasilasta piristysruiske Suomen metropolin talouteen

Keski-Pasilan keskustakorttelin rakentamisen pikainen aloittaminen on erittäin tärkeä asia Helsingin kilpailukyvyn ja talouden kannalta.

Juuri tällainen toimeliaisuus vahvistaa Suomen metropolialueen asemaa kiristyvässä kansainvälisessä ympäristössä.

Pasilasta kehittyy jatkossa mm. tornitalojen, liike-elämän, kongressien, hotellien ja siten matkailun kannalta tärkeä alue.

Keski-Pasilan rakentuminen nytkähti tänään eteenpäin kun alueen keskustakorttelin suunnittelu- ja toteutuskilpailun voittajaehdokas nimeltään Tripla julkistettiin.

Joskus 2040-luvulla Keski-Pasila on kokonaisuudessaan valmis ja silloin se yhdistää Itä-ja Länsi-Pasilat. Pasila sijaitsee liikenteellisesti jo nyt Suomen parhaalla paikalla. Tulevaisuudessa sen merkitys vain kasvaa kun suorat raideyhteyden Helsinki-Vantaan lentoasemalle ja Pisararata valmistuvat.

Keski-Pasilan keskustakorttelista on luvassa yksi suurimmista yksittäisiä rakennushankkeista Suomen historiassa: kolme kertaa Kampin keskuksen suuruinen. Alueen suuren taloudellisen merkityksen johdosta Keski-Pasilaan liittyvät liikenneinfran ratkaisut on myös saatava liikkeelle oikeaan aikaan.

Tämä koskee myös Veturitien rakentamista.

#   #   #

Keski-Pasilan rakentaminen on miljardiluokan projekti. Kaupungin kassaan alueelle sijoittuvat yritysten veroeurot tuovat aikanaan myös tuntuvan lisäsiivun.

Merkittävä on jo keskustakorttelin rakentuminen. Sinne näet toteutetaan toimistoja, kauppa- ja kongressikeskus, asuntoja, hotelli, monitoimiareena ja joukkoliikenneterminaali. Asuntojen osuus on noin 20 prosenttia rakennuspinta-alasta.

Pasilan lisärakentamisen taustalla on valtion ja Helsingin kaupungin välinen, Keski-Pasilan aiesopimus vuodelta 2002.  Valtio omistaa Keski-Pasilan maista 84% ja kaupunki 16%.

#   #   #

Tänään julkaistu keskustakorttelin voittajaehdotus Triplan on laatinut hollantilainen arkkitehtitoimisto Office for Metropolitan Architecture (O.M.A.). Suunnitelma tarvitsee vielä kaupunginvaltuuston ja valtion tahon hyväksynnän.

Suunnitelman mukaan ”katto- ja kansipinta-alasta kolmasosa on viherkattoja ja -kansia. Alueelle tulee 3 400 polkupyöräpaikkaa ja lähes 400 sähköauton latauspistettä. Jätteiden keräys toteutetaan keskitetyllä imulaitejärjestelmällä. Keskuksen sydämeksi tulee uudenlainen, muunneltava monitoimiareena. Ratkaisun toteuttamismahdollisuudet on tutkittu laajassa asiantuntijatyössä. Ehdotuksessa on huomioitu myös esteettömyys.”

Lisätietoa Keski-Pasilasta saa täältä:

http://www.uuttahelsinkia.fi/fi/pasila/perustietoa/uusi-keski-pasila-nousee-ratapihan-tilalle

Tietoa kirjoittajasta

Valtiotieteiden maisteri. Blogisti ja kolumnisti.

Kirjoitukset