Turkulaissijoittaja valmis kehittämään töölöläiskasarmeja

Blogi

Senaatti-kiinteistöt on myynyt esisopimuksella Taivallahden kasarmialueen turkulaisen suursijoittaja Rauno Puolimatkan johtamalle Auratum-yhtiölle. Kuvassa keskellä Steven Hollin tontille suunnittelelma käärmemäinen asuintalo, vanha kasarmialue on sen takana. Kuva stevenholl.com
Senaatti-kiinteistöt on myynyt esisopimuksella Taivallahden kasarmialueen turkulaisen suursijoittaja Rauno Puolimatkan johtamalle Auratum-yhtiölle. Kuvassa keskellä Steven Hollin tontille suunnittelelma käärmemäinen asuintalo, vanha kasarmialue on sen takana. Kuva stevenholl.com

Taivallahden kasarmi ja Pasilan tuleva pääkatu etenevät

Kaupunkisuunnittelulautakunnan asioita 16.4.2013

Vuonna 1935 valmistuneen Taivallahden funkkistyylisen kasarmialueen tulevaa käyttötarkoitusta pohditaan jälleen. Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi osaltaan kokouksessaan 16.4. alueen muuttamisen asumis-, ravintola- ja myymäläkäyttöön.

Kasarmin omistava valtionyhtiö Senaatti-kiinteistöt teki joulukuussa 2012 esisopimuksen kiinteistön myymisestä sijoitusyhtiö Auratumille. Ehtona on kaava ja eduskunnan tuki.

Hanke on ollut vireillä jo yli kahdeksan vuotta. Alueen asukkaita asiasta kuultiin viimeeksi vuonna 2005, mikä kuvastaa hyvin kaupungin ja julkisen päätöksenteon hitautta.

Taivallahden kasarmi sijaitsee Taka-Töölö lounaislaidassa, Mechelininkadun ja Pohjoisen Hesperiankadun kulmassa. Arvoalueella ja meren tuntumassa sijaitsevalle 1,5 hehtaarin tontille on merkitty kerrosalaa 10 500 k-m2, viereen on lisäksi tulossa uudisrakentamisen tontti.

Kasarmin alueelle on ajateltu sijoittuvan muun muassa maksimissaan 2000 m2 elintarvikemyymälä. Se on sinänsä ihan kiva juttu, mutta paikka on hieman syrjässä Töölön tiiviimmin asuttujen alueiden keskiöstä.

Todennäköisesti moni töölöläinen kävisi ”kasarmilla” kaupassa autollaan, mikä lisäisi läpikulkuliikennettä. Jos olisin vaikkapa K- tai S-ryhmän kauppapaikkapäällikkö, niin en laittaisi markettia tähän kohtaan, vaan sinne missä ihmiset ovat. Töölöläiset ovat tottuneet käymään kaupassa lähikorttelissaan. Markkinat tietysti lopulta ratkaisevat mikä myy – ja mitä kauppaa tontilla siis tehdään kymmenen vuoden kuluttua, jos tehdään lainkaan.

Kasarmin tulevaa käyttöä on pohdittu myös museoviranomaisten kanssa, minkä seurauksena on päädytty siihen, että vanhaan ruokasaliin tulee sijoittua uudiskäytössäkin ravintola. Saa nähdä löytyykö a’la carte -listalta tulevaisuudessakin hernerokkaa?

Vanhojen historiallisten kasarmirakennusten lisäksi alueen kokonaisuuteen kuuluu viereinen, kasarmista erotettava tontin osuus, josta on tehty jo aiemmin myönteinen päätös kaupunkisuunnittelulautakunnassa. Kyseiselle tontille on tuloillaan vaikuttavan näköinen moderni asuintalo (kuvassa), jonka on suunnitellut Steven Holl. Sama mies, joka suunnitteli Kiasman. Toivottavasti uuteen asuinrakennukseen ei tule öklönvihreitä aaltopeltiseiniä, kuten on Kiasmassa.

Senaatti-kiinteistöt on solminut esisopimuksen kasarmin alueesta Kiinteistöosakeyhtiö Auratumin kanssa. Kauppahintaa ei ole kerrottu. Auratumin takana on turkulainen suursijoittaja Rauno Puolimatka. Kauppa vahvistunee asemakaavanmuutosten tultua voimaan.

Steven Hollin kotisivut löytyvät täältä: http://www.stevenholl.com/project-detail.php?id=65&worldmap=true

Pasila saamassa uuden pääkadun, Veturitien

Kaupunkisuunnittelulautakunnan listalla on tiistaina 16.4. myös uuden ja uljaan Pasilan tulevan pääkadun, Veturitien, liikennesuunnitelmat.

Kyseessä on uusi ja leveä väylä, joka lähtee Hartwall-Areenalta etelään ”Toralinnalle” asti. Viimeeksi mainittu ”linna” on entinen VR:n henkilökunnan asuintalo, mutta asuipa siellä jopa toveri V.I. Lenin 1900-luvun alussa Helsingissä piileskellessään.

Veturitien varrelle rakennetaan tunneleita ja siltoja. Esimerkiksi Keski-Pasilan tornialueen kohdalle on suunnitelmassa esitetty noin 264 metriä pitkä betonitunneli.

Teollisuuskatu idästä puolestaan tullaan ohjaamaan aikoinaan radan ali länteen ja Veturitielle.

Hieno ja todella toimivan näköinen suunnitelma, jonka voi olettaa helpottavan suuresti tämän Helsingin liikenteen yhden solmukohdan ruuhkia. Liikennesuunnitelman hintalappu on huikeat 145 miljoonaa euroa. Valtionosuutta hankkeeseen saataneen vain 10%: valtion tukiaisrahat kun menevät valtaosin metsä-Suomeen, jossa ei tosin liikennettä ole.

Liikennesuunnitelmien puolesta tämä fiksun tuntuinen hanke on etenemässä, mutta saa nähdä milloin tähän löytyy rahaa. Luulisi löytyvän, sillä Keski-Pasilan uljas tornitaloalue tuottaa sievoisen summan riihikuivaa rahaa kaupungin kassaan.

Kannattaa tutustua tähänkin hankkeeseen. Kaupunkisuunnittelulautakunnan kokouksen esityslista liitteineen löytyy täältä: http://www.hel.fi/hki/Ksv/fi/P__t_ksenteko/Asiakirja?ls=11&doc=Ksv_2013-04-16_Kslk_11_El

P.S. Itä-Pakilan siirtolapuutarhasta

Kaupunkisuunnittelulautakunnan listalla on 16.4. myös Itä-Pakilan siirtolapuutarhan laajentaminen. Se on minusta sinällään hyvä asia. Yksi tärkeä huomio kuitenkin. Siirtolamökkeihin kuljetaan autoilla ja Pakilan puutarha on Helsingin suurin. Liikennemäärän kasvaessa alueen puutarhureiden ja heidän vieraidensa pysäköintiasiat on hoidettava kerralla kuntoon.

Tietoa kirjoittajasta

Valtiotieteiden maisteri. Blogisti ja kolumnisti.

Kirjoitukset