Pisara-rata Kallio ja Töölö

Blogi

PISARA-rata tuo rautatieasemat Hakaniemeen ja Töölöön

Pisara-rata tekee aikanaan Hakaniemestä, Kalliosta, Siltasaaresta ja koko Töölöstä nykyistäkin halutumpia asuin- ja kauppapaikkoja. Hakaniemi ja Töölö ovat nimittäin saamassa omat rautatieasemansa, joista avautuu yhteys kaikille lähiliikenteen kaupunkiradoille: Espoon, Vantaan ja Keravan suuntaan. Matka-ajat koko kantakaupunkiiin lyhenevät kaikkialta pääkaupunkiseudulta.

Samalla kantakaupunki saa suoran ratayhteyden lentokentälle.

Pisaran myötä lähiliikenteen junat välillä Pasila-Helsinki (lähijunat E, K/N ja M) siirtyvät maan alle. Ne kiertäisivät lenkin kantakaupungin alla reittiä Pasila-Hakaniemi-Keskusta-Töölö-Pasila. Junat kulkevat lenkkiä molempiin suuntiin. Lenkin kesto olisi pysähdyksineen 11 minuuttia.

Liikennevirasto on hyväksynyt Pisaran yleissuunnitelman (helmikuussa 2012) ja rakentamisesta voidaan tehdä päätös nyt alkaneen jatkosuunnitteluvaiheen jälkeen vuonna 2014. Pisara on kallis hanke, mutta se on kansallinen projekti.

Pääkaupunkiseudun asukasluku nousee vuoteen 2035 mennessä nykyisestä 1,3 miljoonasta 1,7 miljoonaan asukkaaseen. Pääkaupunkiseudun lähiliikenteen lisäksi Pisara palvelee kaukojunaliikenteen joustavuutta.

Kataisen hallituksella onkin tässä asiassa näytön paikka: halutessaan se voi avata rahapussin nyörit ja nykäistä hankkeen liikkeelle toden teolla. Liikenneviraston laskelmien mukaan Pisara piristäisi Suomen taloutta yli 900 miljoonalla eurolla. Rakentaminen tuo liki 3 700 uutta henkilötyövuotta, joista iso osa on rakentamisessa ja metalliteollisuudessa.

2.

Hakaniemen ja Töölön maanalaiset rautatieasema valmistunevat aikaisintaan noin 10 vuoden kuluttua, mutta ehkä vasta joskus vuonna 2025.

Töölön rautatieaseman asemalaituri louhitaan noin 16 metriä maan alle, akselille Töölöntorin K-kauppa – Carelia-ravintola. Alas junalaiturille mennään aikanaan Töölöntorilta sekä Kisahallin eteläkulmalta, Mannerheimintien ja Runeberginkadun risteyksen molemmin puolin.

Pisaran toteutuminen ei sulje pois Töölön metron rakentumista joskus myöhemmin. Kaavaan jätetään varaukset myös metrolle.

Pisara-radalle tulevat kantakaupungin asemat myös Helsingin päärautatieaseman yhteyteen ja Hakaniemen lisäksi ehkä myös Alppilaan. Pisara palvelisi täten koko kantakaupungin asukkaiden matkustamista kaupunginosasta toiseen ja muualle pääkaupunkiseudulle. Niinpä Pisarasta hyötyisivät kaikki kantakaupungin asukkaat.

3.

Pisara-radan seurauksena Kisahallin eteläkulmalle ja Mäntymäen väliin on suunnitelman mukaan tulossa bussiterminaalin, josta on lyhyt matka kaikkialle Töölöön, mutta myös Kallion suuntaan. Käytännössä terminaali olisi ainakin alkuvaiheessa 7-laiturinen maanpäällinen terminaali, samantyyppinen kuin on Elielin aukiolla.

Mäntymäen bussiterminaali herättää monenlaisia mielenkiintoisia kysymyksiä. Tuoko bussiterminaali Töölön kivijalkakaupoille ja esimerkiksi ravintoloille lisää asiakkaita?

Ja mikä vaikutus asiakasvirtoihin on Töölön Hakaniemen rautatieasemalla? Nouseeko Töölöntori uuteen kukoistukseen? Ja vilkastuuko Hakaniemen kauppahalli ja tori entisestään?

Tihentyykö raitiovaunujen vuoroväli? Koska Töölöön ja oopperan kulmille purkautuisi päivittäin tuhansia lännestä ja pohjoisesta tulevia matkustajia, heidän jatkoyhteytensä keskustaan ja muualle tulee myös hoitaa kunnolla. Maanalainen Pisara-rata imaisee osan matkaajista, mutta todennäköisesti myös raitiolinjojen vuoroväliä on lisättävä. Se olisi hyvä asia töölöläisille.

Aamun huipputunteina Mäntymäen terminaali käsittelisi tunnissa 50 bussivuoroja. Ne tulevat lännen ja pohjoisen suunnasta, esimerkiksi Kauniaisista ja Pohjois-Tapiolasta. Helsingin sisäisistä linjoista Mäntymäelle tulee mm. Malminkartanon bussilinjojen päätepysäkki.

4.

Mäntymäen alueen tulevasta käytöstä on Pisaran ja bussiterminaalin myötä syytä tehdä kauaskantoinen suunnitelma.

Kisahallin itäpuolinen kenttä ja Mäntymäki sijaitsevat Töölönlahden arvokkaalla pohjoisrannalla. Alue on siten mitä erinomaisin joillekin julkisille rakennuksille, jotka täydentävät Töölönlahden eteläosasta lähtevää kulttuuritoimintojen kirjoa.

Jokin Guggenheim-museon tai Armi-talon tyyppinen tulevaisuuden kulttuurihanke voisi hyvinkin sopia Mäntymäen tienoille. Rakennuksen pohjakerroksiin sopisi linja-autojen terminaali ja tilaa Töölön asukas- ja asiakaspysäköinneille. Siis joskus vuonna 2030.

Mäntymäen bussiterminaalin suunnitelmat löytää internetistä http://www.hsl.fi – sivuilta HSL -kuntayhtymän hallituksen kokouksen 17.4.2012 liitteistä (Pisara-radan vaikutukset pintaliikenteeseen 10.4.2012).

Tietoa kirjoittajasta

Valtiotieteiden maisteri. Blogisti ja kolumnisti.

Kirjoitukset